tag:blogger.com,1999:blog-8424235280802937409.post2155812911246538944..comments2023-06-06T03:35:21.001-07:00Comments on RÉGI IDŐK MOZIJA ARCHÍVUM: SZERELMEM, ELEKTRAArnold Stonehttp://www.blogger.com/profile/05885473309982437273noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8424235280802937409.post-12048440087144113462021-04-17T10:58:49.714-07:002021-04-17T10:58:49.714-07:00Köszönöm a hozzászólásodat, nem is nagyon tudok mi...Köszönöm a hozzászólásodat, nem is nagyon tudok mit hozzátenni, tökéletesen egyetértek minden szavaddal.Arnold Stonehttps://www.blogger.com/profile/05885473309982437273noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8424235280802937409.post-72799561738848293252021-04-17T10:43:56.280-07:002021-04-17T10:43:56.280-07:00Más topicba tartozna, de mivel maga a film is vele...Más topicba tartozna, de mivel maga a film is velejéig politikus, szerintem érdemes beszélni róla, hogy mit vált ki a ma nézőből. Minden egyes évtizedben más olvasatot ad nekem a film. Olykor relevánsat, olykor nem, de a kulcsmomentumai fájdalmasan megegyeznek. Nekem most határozottan pesszimista képet fest a jövőről.<br /><br />Számomra az óriáslufi-kőgolyó Chaplin Diktátorának földgömbjét idézi: végnapjaiban a tetején próbál egyensúlyozni Aigiszthosz, de a népmozgás hatására alája kerül. Még ekkor sem hal meg, nem nyomja maga alá az egyetemes erkölcsi rend, hanem kikászálódik, és Oresztésznek kell elintéznie - ahogy a mítoszban meg van írva. <br />Viszont még így sem lesz megnyugvás. <br /><br />"- Lesz erőd minden nap meghalni?<br />- Lesz erőd minden nap újrakezdeni?"<br />Ezt kérdezi egymástól a két elszámoltatásért felelős főhős, majd lelövik egymást. Egyikük a "cirkuszt a népnek" állásponton helyezkedik el - pont Elektra -, másikuk a könyörtelen leszámolást sürgeti - ő Oresztész. Aztán feltámadnak, és újrakezdik. <br />Ebben a bölcs Gyurkó-Jancsó rendszerváltás utáni prognosztizációját látom. Négy évente pontosan ugyanez a huzavona történik, aztán végül nem történik semmi, csak egy szűk, kimért körön belüli mozgás. A filmszimbolikában a pusztát behatároló mesterséges méneskör alkot egy elég határozott mozgó kordont. A lovasok csak kétszer tűnnek el a horizontról, amikor a szabadság lehetősége ismét felbukkan, de egyébként folyamatosan behatárolják az újabb és újabb rendszerváltásokat, és mindig ugyanazok.<br /><br />Az elmúlt harminc év fényében már a helikopter is más színben tűnik fel (és most nem arra a helikopterre gondolok, ami kinyírt egy sajtóterméket, de akár gondolhatnék arra is :) ). Elektra és Oresztész dicsőséges távozását még pirotechnikai eszközök is kísérik, de ezekben ma már nem a tűzijáték dicsfényeit, hanem a belháborúk gránátjait látom. Jelenleg a választópolgárok ugyanígy egymást dobálják válogatott eszközökkel a virtuális térben, és a fizikai határokon belül. Ebből a helyzetből menekül biztos távolságba valamilyen elrugaszkodást elősegítő eszközzel a két ellentétes pólust szimbolizáló, ugyanakkor egyívású hősünk. Mindkét oldal politikusai biztonságos távolból, pozícióból (magasból, a villából, yachtról, magánrepülőről) próbálják irányítani az eseményeket (a filmben a ledobott NÉKOSZ-cetlikkel). A Tűzmadár természetesen elég, meghal, és feltámad, ahogy Elektra és Oresztész. Gyurkó és Jancsó tisztában volt vele, hogy minden hatalomváltáskor a progresszívnek beállított átalakulási folyamatok ugyanúgy fognak kinézni, mint az előzőek. <br />A Szerelmem, Elektra érdemi cselekménye pávatollak közelijével kezdődik, és a Fölszállott a pávával végződik. Szóval "ezek se mások".<br />"Megölhetnélek, Aigiszthosz. De nem teszem, mert jön helyetted más: egy újabb zsarnok, egy újabb gyilkos. Nem téged kell elpusztítani, hanem a rendet, amit felépítettél." Csakhogy a rend - ha másként is - újjászületik a görög tragédiák logikája szerint.accattonehttps://www.blogger.com/profile/02204455802408154427noreply@blogger.com